Bloggar > Explorer Mikael Strandberg

Explorer Mikael Strandberg

Professionell upptäcktsresande, författare, radiopratare, dokumentärfilmare och föreläsare som på tryggt dalmål berättar om sina olika äventyr runt om i världen. Under alla hissnande upplevelser och enorma strapatser ligger i grunden berättelsen om hur man överlever under stora påfrestningar, hur man fokuserar på vad som är väsentligt och hur man motiverar sig själv att att älska livet!

Långfärdscyklistens guide till planeten

Jag skrev den här guiden som ett extra kapitel till boken På Cykel från Nya Zeeland till Kairo 1994 (slutsåld). Mycket har hänt sedan dess, framförallt på tekniksidan. Men en hel del av det jag skrivit kan vara till god hjälp för den gryende långfärdscyklaren! Men, jag har knappt läst den sedan jag skrev den, men gjorde det idag och det var mycket underhållande läsning! Ta detta stycke som exempel:

Kroppsvård och hygien.

I tredjevärlden kan det många gånger bero på slarv med personlig hygien, föda och utrustning som gör att resenären hamnar i en besvärlig situation. Inte bara av hälsoskäl utan även när det gäller hur människorna i denna omgivning uppfattar den resande. Glöm aldrig att hur fattiga människor i tredje världen än är och hur lortig deras omgivning än är så är de nästan alltid kroppsligt rena. En sanning som även gäller deras kläder. De som förefaller lortiga bor endera i iskalla bergsområden eller tillhör annars de utslagnas skara. Folk i utvecklingsländerna lägger ner mycket kraft och tid att hålla sig rena. Därför ser de det ofta som ett hån mot deras fattigdom när en västerlänning är lortig och luktar illa.

Som långfärdscyklist lever man ofta i mycket utsatta områden där bra hygien är en fråga om överlevnad. Under en färd kan det ibland vara mycket svårt att finna vatten, exempelvis i ökenområden, men jag bemödar mig alltid att spara en liten skvätt vatten till att tvätta framförallt skrevet och armhålorna vilka är en bra grogrund för stora ansamlingar av bakterier. Kanske gör denna lilla avtvagning inte så mycket ur renhetssyfte, men mentalt gör det att jag känner mig ren och fräsch. Jag använder aldrig tvål eftersom det drar till sig farliga flygfän, men jag har alltid ett ombyte rena kläder med mig som ytterligare späder på fräschhetskänslan.

Under ett cykelavbrott tvättar jag naturligtvis alla mina kläder, men även många gånger under färd när jag märker att strumpor, cykelbyxor och skjorta börjar stå av sig själva. Jag har med åren märkt att blir jag sjuk beror det oftast på bristande hygien under vilan. Med det menar jag när jag till följd av vilan låter någon utomstående laga min mat eller förse mig med vad de säger är rent vatten. Ett kriterium som sällan överensstämmer med min mage. Följaktligen har jag med åren insett att när det gäller mat är det klokt att först kolla hur kocken ser ut på en restaurang innan man äter. Är kocken ren är maten säker oavsett hur äcklig omgivningen är. Däremot litar jag aldrig mer på någon utomstående när det gäller vatten. Jag pumpar och filtrerar det själv och om jag köper vatten kontrollerar jag noggrant om buteljens kapsyl är äkta och obruten. Likaså ser jag till att vattnet är rent även när jag tvagar mig eller diskar mina kastruller. Till följd av denna nit drabbades jag inte av några allvarliga sjukdomsproblem under denna sista färd.

God mathållning och regelbunden underhåll av utrustning tillhör likaså en långfärdscyklists mentala och fysiska kroppsvård. Dessutom vill jag ånyo påpeka att renhet är en dygd för de flesta människor världen över.

Det är ju kanonrolig läsning! Den tiden var jag nästan ensam långfärdscyklist i landet. Göran Kropp hade inte gjort sin cykling till Everest och Janne Corax var nog på gång ungefär då. Idag finns det flera långfärdscyklister i landet, vilket jag tycker är fantastiskt kul och jag följer två med stort nöje, Stellan Johansson och Lars Bengtsson. Spännande val av länder de cyklar i och intressanta iaktagelser längs trampvägen. Det till trots, så är den långfärdscyklist som faschinerar mest globalt idag, min vän Alastair Humphreys. Mycket fin inställning till livet och duktig berättare!

För er som vill läsa Långfärdscyklistens guide till Planeten, så kan ni ladda ned den här gratis. God läsning och kommentera gärna!

Postat 2010-07-27 23:50 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Travellers Club, 113 länder, Kongo och Jemen

Ah, det märks att Sverige är på semester! Inte en endaste fråga förra veckan om någonting per mejl! Men, hur som helst är det så att en av de allra vanligaste frågorna är:

"Hur många länder har du varit i?"

Osäker är jag på detta, eftersom jag aldrig räknar efter riktigt. Det är helt oviktigt för min del, men eftersom jag får frågan så ofta, ville jag verkligen kolla nu. Därför gick jag in på Travellers Club Stockholms hemsida och gjorde testet. (Se fliken topptravlare till vänster.) 113 länder blev det, men det var inte ens i närheten av direktörerna Tomas Juhlin och Rolf E. Eriksson! De har varit i 269 respektive 220 av världens alla länder och autonoma stater! Jag vet också att min personlige favorit på Travellers Club i Stockholm, Arnold Wernersson, ligger i de trakterna. Nu har han ett kannibalmuseum i Önneköp!

Jag får också ofta den här frågan ofta:

"Vilka är de här Travellers Club då?"

Travellers Club är naturligtvis mest känt genom den brittiska varianten lokaliserad på 106 Pall Mall i London, som jag är medlem i, men även Sverige har tre klubbar. En i Göteborg, en i Malmö och så den största i Stockholm. Klubben har även en egen tidning, men det mest spännande är alla medlemmar som har de mest säregna och fantastiska liv bakom sig! Medlemmarna kommer från alla olika landskap och yrken. Alltifrån murare till ambassadörer. Man vet aldrig vem man hamnar bredvid, på en av klubbens möten eller på den traditionella kräftskivan i Skansen Akvariet hos Jonas Wahlström. De flesta möten äger rum på Sällskapets lokaler. Föreläsningarna som erbjuds är mycket intressanta. Alltifrån austronauter till bibliotekarier. Jag har varit med i över tio år nu och trivs som fisken i vattnet. För att få vara medlem krävs att man helst skall ha besökt världens alla kontinenter, får två underskrifter från två av medlemmarna och så väljs in av medlemskommittén. För den som gillar att resa, prata om äventyr och som vill lära sig nya saker om de mest skilda ämnen, ansök så snart ni kan.....

Det senaste landet jag besökte var Kongo Kinshasa. Jag passerade där för 21 år sedan och när jag nu återvände, så var det inte mycket som hade förändrats. Främst kanske att mobiltelefonen hade anlänt! Annars var det fortfarande ett sant afrikanskt kaos och dilemma, men med fantastiska invånare och förmodligen Afrikas mest spännande land, alla kategorier! Läs mer här på engelska och se det här bildspelet!

Ändå är det land som förändrat mitt liv mest det senaste året är Jemen! Jag tillbringade 12 veckor där förra året och det är min absoluta favoti av världens alla länder. Helt fantastiska människor! Läs här på engelska och se bildspelet!

Jag saknar landet, mina vänner och den fantastiska atmosfär som råder varje dag av mitt liv! Ja, det gjorde lika starkt intryck på mig som Sibirien! Se gärna denna föreläsning på engelska hur mycket Sibirien gav mitt liv riktning!

Postat 2010-07-19 10:53 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

5 äventyrsböcker att läsa i sommarvärmen!

Värmen är rent tropisk just nu och jag känner att det här är en bra tid att läsa spännande böcker och drömma sig bort till andra länder, där det är lite svalare. Under åren har jag bokstavligen samlat på mig tusentals böcker inom ämnet äventyr och upptäcktsresor. Några få av dem återkommer jag till ofta och i synnerhet fem av dem, vilka jag skulle, för mig, säga är tidernas bästa äventyrsböcker! Samtliga har inspirerat mig att fortsätta resa!

Kom gärna med edra egna förslag!

De fem är följande:

1. ANNAPURNA av Maurice Herzog. Den bästa boken någonsin enligt mig, som handlar om den första bestigning av ett 8000 meter berg, nämligen Annapurna. men bara färden till baslägret var dramatiskt och personligheterna i boken är många. Ständig dramatik! Ett måste att läsa!

2. En jägares hjärta av Laurens Van Der Post. En klassiker som är förlagd till Kalahari öknens hjärta och beskriver denna fantastiska plats, fylld av vilda djur och de lika fantastiska bushmännen, innan den s.k civilisationen anlände. Skriven av en poet!

3. Arktiska drömmar av Barry Lopez. Förmodligen den bästa bok om världen norr om polcirekln som jag läst. Den berör allt liv där.

4. Snöleoparden av Peter Mathiesen. En klassiker om livet längs Himalaya. En prosa som är så fantastisk att man nästan blir stum av häpnad!

5. En otrolig seglats av Tristan Jones. Ett av historiens främsta seglaräventyr, när hn gör de mest fantastiska passager med sin båt Sea Dart!

Samtliga dessa böcker fortsätter att roa, inspirera och lockar till idéer!

Trevlig fortsatt sommar!

M

Postat 2010-07-14 08:50 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

I väntan på Expeditionen med stort E!

Jag har just återvänt till lägenheten från gymmet. 45 minuter dit och samma tid hem. En promenad genom vackra Södermalm. Stockholm är så sanslöst vackert just nu på sommaren. Och jag skulle faktiskt inte vilja vara på någon annan plats på jorden just nu. Varje morgon vaknar jag och möts av utsikten genom fönstret över Mälaren. Brygger så en kopp kaffe. Och njuter av att vara vid liv. Tanken är fri, men sökande.

Ändå rör sig en hel del av mina funderingar under dagarna på andra länder. Jag är redo för att ge mig iväg på Expedition igen. På en resa. För alltsedan Sibirien Expeditionen, som avslutades för 5 år sedan, har jag funderat på hur jag ska gå vidare. Vad göra nu? Kolyma Expeditionen var liksom finalen på mitt liv. Den bästa tiden. Som explorer. Som människa. Livet kändes ganska meningslöst efter hemkomsten. Även min fantastiska färdkamrat, Johan Ivarsson, har varit lugn och tänkt en hel del sedan dess. Han skrev just igår denna artikel, på engelska, om livet efter Expeditionen. Lika klok som alltid!

De senaste två åren har jag ändock förberett mig för en än större resa. Min sista Expedition. Kanske. 2 år per kamel från Oman till Mauretanien. En stor del av den tiden har jag varit i Oman, Turkiet och Yemen. Det har varit en helt fantastisk tid i mitt liv, men ofta frustrerande. Allt tar sin tid i Arabvärlden. Till min fördel. Innan jag ens hann starta färden, fann jag det jag önskade finna. Meningen med livet! (Mer om detta i en senare blograpport!) Jag går ändå och väntar på att få klartecken från områdets mest diplomatiska ledare. Det kan bli imorron. Det kan bli om fem år. Men det kommer att bli av.

Under tiden har andra möjligheter dykt upp. Så jag håller mig i en sorts medelform och tränar varannan dag. Bara gym. Jag läser som vanligt högvis med litteratur. Mest nu arabisk sådan. Men mycket är väntan att se hur allt blir. Just nu går jag och funderar om jag skall svara jag på en inbjudan att leda en stor Expeditionen på den kontinent som jag tidigare sagt, aldrig igen!

Kanske blir det en sorts Total Expeditionen med många olika mål som skall leda fram till ett svar angående det som ingen riktigt kan förklara, varför är vi här? Nu? I så fall blir det med en av mina allra bästa vänner, Olly. Helt osannolikt mötte jag honom för några veckor sedan när jag besökte pygméerna i Ituriskogen i Kongo. Över en gammeldansk och en havanna cigarr bestämde vi oss för att det var dags att göra någonting tillsammans. Det kan bli någonting mycket stort. Tiden får utvisa hur det blir. Dock, kan jag säga, att det största äventyret av all är mycket nära nu!

Postat 2010-07-07 08:40 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Utsidans Butik:

Bokpaket - Fjällmat och Torka mat av Eric Tornblad

Ditt pris: 419 kr

Friluftsguiden

Calazo AB
Förlaget ger ut guideböcker och kartor för friluftslivet i Sverige
Gränslösa Resor
Gör en av Nepals vackraste vandringar!
Bydalens Fjällanläggningar
Skidåkning, fiske, fjällvandring i lugn fjällmiljö.
Aquilo Kayaks, exklusiva havskajaker sedan 1998
Hos oss på Aquilo Sport hittar du Kajaker till låga lagerpriser.