Eriks utflykter och äventyr

Naturskådning och friluftsliv i stillsamt format. Har alltid varit ute i olika former, mest i hemmamarkerna vid Bottenvikskusten. Fotar och dokumenterar gärna mina små äventyr.

Användarnamn: scandiaca

Lättare packning i Sarek

På den Sarekvandring som jag skrev om i ett tidigare inlägg bar jag 15kg på ryggen, vilket kanske kan låta lite för åtta dagar. Då ska man veta att av dessa var 6,5kg mat och 1,6kg kamerautrustning, så det skulle onekligen finnas potential att enkelt kapa vikten ytterligare med ett par, tre kilo. Maten var till stor del "vanlig" mat, vilket visade sig vara ett misstag i det varma vädret som blev, och var också huvudorsaken till att jag kortade ned turen till sex dagar. Maten blev helt enkelt dålig!

Pulkbygge (Fjellpulken transporter 155)

Jag har vanligtvis åkt med ryggsäck på vinterturer, men ofta sneglat åt en pulka. Den enda fördelen med ryggsäck är väl rörligheten genom skog och i väldigt kuperad terräng. Nackdelen är förstås tyngden över axlarna och mindre volym att packa den mer skrymmande vinterutrustningen i. Och inget som helst utrymme för lyx!

Senhöst är rätt tid för pyssel och byggprojekt, så härom veckan slog jag till och beställde så en pulka. Det stod mellan Fjellpulken transporter 155 och Paris expedition sled, båda lämpliga objekt för hemmapulare. Det blev den förstnämnda, mycket för att det var den enda som jag kunde hitta till salu på nätet. De få svenska butiker som hade parispulkan i sitt sortiment hade den inte hemma. Men fjellpulken ser bra ut. Väger nästan det dubbla mot parispulkan (4 vs 2,2kg), men är å andra sidan stadigare och något större.

Övernattning i månsken : Vinterprylar

När det nu är riktig vinter passade jag på att testa ny och gammal vinterutrustning. Det är ju bra att veta hur grejorna håller. Att testa prylar är ju också ett gott skäl till att göra en övernattning. Det är annars en aning motigt att lämna den trygga stugvärmen och bege sig ut i den mörka och kalla januariskogen.