Eriks utflykter och äventyr

Naturskådning och friluftsliv i stillsamt format. Har alltid varit ute i olika former, mest i hemmamarkerna vid Bottenvikskusten. Fotar och dokumenterar gärna mina små äventyr.

Användarnamn: scandiaca

Porten till Sarek - Ett Soloäventyr i Nedre Rapadalen

Tjaktjajavrre, degraderat till vattenmagasin, och såhär strax innan vårfloden helt tömt på vatten. Isen ligger vrapperad över sjöbottnen. Ingen uppmuntrande syn. Snön är isigt hård och skidåkningen går snabbt den dryga milen upp till magasinets nordvästra hörn. Där viker jag in i skogen mot skoterspåret längs ”cykelstigen” till Laidaure.

MUDDUS - En vintertur

Fem dagar vid månadsskiftet februari-mars skidade jag i södra delen av Muddus nationalpark, med start i Sarkavare i sydöst. Temperaturen hade legat ordentligt lågt i ett par veckor, men såg ut att börja mildras något. Landskapet, in till varje barr, var inbakat i snö. Väldigt vackert, men samtidigt väldigt svårorienterat.

Bottenvikens vita vidder

I februari frös Bottenviken nästan helt, mellan den svenska och finska kusten. Ungefär en månad senare än normalt. Inte heller riktigt så tjock is som normalt. Gissningsvis 2-3 dm vilket gör att den lätt bryter sönder när vinden går mot kuling eller mer. Det är egentligen svårt att säga när viken har frusit helt då isen är ett levande väsen och i ständig förändring. Det som ena dan är oändliga isvidder kan nästa dag brytas av nån kilometerbred råk som sträcker sig miltals i nord-sydlig längd. Ena dan jämn och slät, nästa dag tio meter höga isvallar och bröt med mansstora isblock, omöjliga att forcera. Ett fantastiskt landskap som det en vacker dag i mars är trevlig att skida genom. Men det är som sagt ett levande och inget ofarligt landskap, att betrakta med respekt.

Pulkan - första turen

Jag lovade att återkomma från min första tur med hemmabygget med pulkan, som jag skrev om i förra inlägget. Det är alltså en Fjellpulken Transporter 155 med hemmabyggda skaklar det handlar om.

Den första turen, med en övernattning, är nu gjord på snön en bit inåt landet från Västerbottenskusten. Själva turen finns beskriven i videon som jag bifogar här nedan, så den får tala för sig själv, men jag ska nämna lite allmänt om förhållandena och hur jag upplevde det hela.

Tarradalen, vårvintertur

Mot slutet av påsklovsveckan såg det ut att bli kallare och mer stabilt väder. Jag packade i ordning grejorna som nu legat framme i över en vecka i väntan på rätt tillfälle. Målet var "Porten till Sarek", nedre Rapadalen via Tjaktjajaure. Men vägen vidare upp från Seitevaredammen såg ut så här: