Blogginlägg

Sök

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 133 Nästa Sista

Spännande vildsvinsjakt med familjen som publik - artikel i tidningen Svensk Jakt

Under mellandagarna (jul/nyår 2016) var jag, min sambo och hans två barn ute med jaktlaget för att jaga vildsvin. Vi hade redan innan avfärd hemma bestämt att jag och Sixten (7 år) skulle placeras ... Läs mer.. 1

Årets första uteövernattning: Årsjön, Tyresta.

5 mars var det dags för årets första uteövernattning! (Jag hade i och för sig övernattat i Ugglekojan i Paradiset några dagar tidigare, men en byggnad som har väggar, tak, en dörr som går att stänga ... Läs mer.. 1

Bergstbestigning i Iran - Mt. Damavand 5610m, Mellanösterns högsta berg

Iran är en av de lite mer ovanliga destinationerna som Hvitserk har i turprogrammet. I höstas var jag med på den superspännande turen till Iran och Mellanösterns högsta berg Mt. Damavand. -Är ni från ... Läs mer..

Peak of Denmark

Peak of Denmark ( Från i somras ) Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och ... Läs mer..

Bottenvikens vita vidder

I februari frös Bottenviken nästan helt, mellan den svenska och finska kusten. Ungefär en månad senare än normalt. Inte heller riktigt så tjock is som normalt. Gissningsvis 2-3 dm vilket gör att den ... Läs mer.. 7

Everest Base Camp & Kathmandu 2016

10/5 En route Resans start präglas av en rad flygplatsbyten, mikrosömn och upprymd förväntan. Väl framme i Abu Dhabi möts jag av ett vackert ljus från ökensolen och en lite annorlunda flygplatsmiljö. ... Läs mer..

Aconcagua Solo 2017

Dag 1, 24/1. Mendoza, Argentina Äntligen avresa. Resan som både varit planerad och oviss i ett års tid. Mycket har skrivits och sagts om Aconcagua. Många menar att det är ett av de mest underskattade ... Läs mer..

Tre dagar på snöskor längs Nittälven. Närkontakt med ett av de vilda djuren.

Min ryggsäck var packad och klar redan på tisdag kväll eftersom jag tänkte ge mig iväg från Örebro direkt efter arbetet på onsdag eftermiddag. Ett riktigt rejält snöväder, dubbfria däck och smala, ... Läs mer.. 6

Recept på det (ännu mer) kompromisslösa fjällbrödet

I mitt föregående blogg-inlägg hade jag en hög svansföring med mitt kompromisslösa bröd. Så jag kommer väl inte undan ett slags recept. Vision Man kan baka utifrån många olika grundidéer. Min vision ... Läs mer.. 5

Fjällbrödet utan kompromisser (2) – nu ännu mer kompromisslöst

För lite mer än ett år sedan experimenterade jag med att baka svart, grovt rågbröd, av den sorten som kallas hård kavring. Själva upprinnelsen finns här. Jag redovisade även ett par recept här och ... Läs mer.. 5

Tillbaka i verkligheten av internet.

Nu är jag tillbaka i världen baserad på nätet och sitter i Kathmandu efter närmare två och en halv månad ute i en bergsby i östra Nepal. Patle. En plats där jag levt och verkat som utbildare i ... Läs mer..

Självbilden och ofrivilliga identiteter

Sysslar man med bushcraft om man gör en egen såg för  friluftsbruk? Har alltid slöjdat och hållit på med friluftsliv. Alltid varit intresserad av gamla tekniker. Alltid haft "pälsjägardrömmar". För ... Läs mer.. 1

En svensk klassiker - check!

I söndags körde jag Vasaloppet Öppet Spår och avslutade därmed min Svenska Klassiker.  Dessvärre blev det en slitsam avslutning. Men vi tar det från början: Otroligt stökig start. Tusentals människor ... Läs mer.. 1

Offline Topografisk karta för Android

Lantmäteriets visningstjänst gör det möjligt att visa den Topografiska kartan i enheter som har webläsare. Kartan är vektorbaserad och olika information visas beroende på förstoringsnivå. Tjänsten är ... Läs mer.. 11

En kort paus

Yes, Höga Kusten Winter Classic 2017 blev av med ett chabang. Kul var det med! En längre text kommer att komma lite senare, så fort det finns tid över. I måndags (igår) fick jag höra en aningen ... Läs mer..

Holleden, 15 km

Sedan några år tillbaka tar jag och hustrun en dagsvandring i närheten av Alla Hjärtans Dag och bara kopplar av i varandras sällskap. Så även i år och nu bestämde vi oss för Holleden som utgår från ... Läs mer.. 2

Några tankar om Präststigen och att inte vara först

Är det så att vi människor gärna vill vara först med både det ena och det andra? Jag är sådan, åtminstone ibland. Till exempel när jag för femton år sedan ”upptäckte” Sarek. ”Kan någon ha gått här ... Läs mer.. 4

Rago och Padjelanta - Del 4 av 4

Vi somnade till ett grått och ogästvänligt Tuottar i den tredje delen, med förhoppning om bättre väder kommande dagar. Här kommer den fjärde och avslutande delen av berättelsen. XX ... Läs mer.. 3

Stråkenleden

Dagsvandring på Stråkenleden i Mullsjö i Januari 2017. En väldigt vacker runda, särskilt en solig vinter dag. Här finns det några vägval att göra, Mullsjö är en riktigt trevlig vandrings ort, men ... Läs mer.. 1

Tycker du det är svårt att komma ut i naturen med barnen?

Man behöver faktiskt inte känna så. Det går utmärkt att vandra med yngre barn. Med mindre barn kan man göra korta dagsturer. Första vandringen alla mina barn var med på. Min yngsta (Amanda) är här 6 ... Läs mer..

Förberedelser 2 - friluftsliv från kökssoffan

Arbete och förkylningar har lagt hinder ivägen för allt aktivt friluftsliv den senaste månaden. Abstinensen tar sig uttryck i att byxor i G-1000 väv och ylletröja bärs nästan dagligen, en trave nya ... Läs mer..

Lyssna inte på de negativa satarna!

Varje gång jag startar med ett större projekt, så någonstans längs vägen, så har jag skrivit en artikel som handlar om alla negativa människor som dykt upp längs denna och som på ett eller annat vis ... Läs mer.. 2

Vandring i Sveriges västligaste Nationalpark - Tresticklan

Jag har besökt Sveriges samtliga 29 nationalparker. Ett projekt som gjordes 2014 och 2015 i samband med att jag även var uppe på alla Sveriges 29 landskaps högsta toppar. Ett intensivt och roligt ... Läs mer.. 1

Vandring med små barn från Grövelsjön in i Norge

Första gången jag vandrade med småbarn var 2002 De små barnen på bilderna är idag 26, 25, 24 och 21 och hela min livssituation ser annorlunda ut. Idag är jag sambo med Fredrik och bonusmamma till ... Läs mer.. 2

5 tips för en fantastisk Kilimanjaro-tur

Kilimanjaro är Afrikas högsta berg och ett av Seven Summits. Detta berg är mångas drömresmål och jag tänkte därför berätta om vad som jag tycker gör detta berg till en unik upplevelse och vad som är ... Läs mer.. 1

Mot Örnsköldsvik!

Ja imorn bär det av till mitt älskade Norrland. På torsdag blir det Höga Kusten Winter Classic, yay! Flera veckors sängliggande var ingen rolig historia, men nu är både skuldran ganska så läkt och ... Läs mer.. 2

Kluvna känslor kring barmarken

Nog för att jag svär lite över det dåliga snö-läget i Stockholm nu när det snart är dags för Vasaloppet, men vädret är inte bara av ondo. Det är banne mig riktigt lyxigt att få springa på barmark med ... Läs mer..
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 133 Nästa Sista

Blogga på Utsidan!

På Utsidan kan du lätt skapa en egen blogg för att dela med dig av ditt friluftsliv och annat till Utsidans alla läsare.

Skapa din egen blogg här

Populära etiketter

Bloggar

Traneving Outdoor

2016 Peak of Denmark 2014 - 2015 Peak of Sweden 2013 Adventure Nights 2012 Årets Näräventyrare 2011. Vi vandrar nästan varje helg ovasettt ...

Vandringstjejen med passion för jakt

Älskar allt som har med friluftsliv att göra. Just nu håller jag på att studera för att ta jägarexamen. Har vandrat nästan alla stora vandringsleder ...